Tuesday, January 26, 2010

morrocan cuisine part 3

Bahan-bahan yang biasa digunakan.

Masakan morocco banyak menggunakan rempah ratus. Seperti kamoun( jintan) karfa( kulit kayu manis) dan khourkum(kunyit). Di pesar rempah peniaga akan menyediakan ras el hanout( bahagian atas kedai) boleh dirujuk sebagai yang terbaik boleh ditawarkan oleh seseorang peniaga, merupakan campuran rempah ratus yang dijual bersama-sama( 6 hingga 100 jenis). Ia digunakan dalam penyediaan tajine dan couscous atau sebagai bahan perapan untuk daging.

Gandum merupakan bahan asasi bagi masyarakat morocco. Tepung semolina yan dihasilkan daripada gandum jenis durum digunakan untuk membuat Couscous, selain itu ia turut digunaka untuk membuat roti, yang sering dihidangkan pada waktu makan. Qab el ghazal iaitu sejenis manisan popular menggunakan phyllo pastry yang turut diperbuat daipada gandum.

Ayam dan daging merupakan makanan yang paling popular di Morocco walaupun makanan laut juga boleh didapati dengan banyak namun ia kurang popular berbanding ayam atau daging. Daging merupakan bahan asas untuk tagine. Selain itu ia turut dimasak bersama couscous.

Buah-buahan kering seperti zaitun lemon, oren dan kekacang juga banyak digunakan dalam penyediaan tajine dan couscous. Buah-buahan bisanya diawet menggunakkan garam, dan sesetenganhnya menambah rempah seperti kulit kayu manis dan bunga cengkih.

Kekacang juga merupakan bahan yang popular contohnya kacang kuda , dan dhal digunakkan dalam harira. Almond pula merupakan bahan penting dalam menyediakan bisteeya ia itu sejenis pencuci mulut

No comments:

Post a Comment

AddThis

Share |