Friday, January 8, 2010

masakan morocco part 2.............

Morocco merupakkan sebuah negara yang kaya dengan budaya. Tidak terkecuali aspek pemakanan, mereka mempunyai budaya pemakanan yang unik dan tersendiri. Bertunjang daripada budaya arab masyarakat morocco adalah masyarakat yang amat meraikan tetamu. Setiap tetamu yang berkunjung akan dilayan sebaiknya salah satu caranya adalah melalalui makanan. Mereka akan menghidangkan para tetamu dengan pelbagai juadah yang lazat.

Kaum wanita akan menyediakan hidangan dan menganggap ia sebagai satu seni yang menjadi kebanggaan rakyat morocco. Tetapi kebiasaannya kaum lelaki akan makan terlebih dahulu daripada kaum wanita. cantiknya budaya mereka apabila
Tetamu yang bertandang akan memuji-muji hidangan yang disediakan. Namun mereka boleh makan bersama jika terdapat tetamu wanita bertandang.,

The pudina akan dihidangkan kepada para tetamu sebelum hidangan utama di sediakan. Kebiasaannya tetamu akan dihidangkan secara berperingkat. Setelah satu hidangan dihabiskan barulah hidangan yang lainakan dikeluarkan. Contohnya tajine akan dihidangkan terlebih dahulu kemudian di ikuti oleh couscous dan biasanya akan diakhiri dengan buah-buahan yang manis.

Tajine merupakan merupakan stew daging yang dimasak dengan buah-buahan akan dihidangkan dalam bekas yang besar dan akan dimakan beramai-ramai dalam bekas tersebut. Cara yaqng sama juga akan digunakkan untuk menghidangkan couscous. Ia biasanya akan dihidangkan pada waktu tengah hari. Orang morocco makan menggunakkan tangan. Hanya tiga jari sahaja digunakkan kerana menggunakkan kelima-lima jari akan dianggap gelojoh dan pelahap. tangan kiri hanya digunakkan untuk mengambil roti atau menghulurkan makanan kepada orang lain. Roti selalunya akan dihidangkan bersama-sama hidangan yang lain. Fungsi roti pada kebiasaannya adalah untuk dimakan bersama daging atau menghabiskan sisa kuah atau makanan yang masih tertinggal dalam bekas.

Dalam budaya morocco mereka digalakkan untuk menjamah makanan yang terhidang walaupun sudah kenyang terutamanya tetamu. Makan sedikit-sedikit bersama-sama orang lain sehingga makanan tersebut habis. Ini kerana jika seseorang berhenti makan orang yang lain akan turut sama berhenti.

Untuk sarapan pagi mereka memakan penkek semolina yang dipangil baghir yang dihidangkan bersama khli iaitu daging kering.

Bisteya pula merupakan sejenis pencucui mulut yang popular. Ia diperbuat daripada tepung dan almond. Ia biasa dihidangkan kepada pengantin iaitu pagi pertama selepas mereka berkahwin. Mereka mengharapkan agar pasangan tersebut dapat hidup bahagia serperti mana manisnya bisteeya. Ia juga selalu dihidangkan dalam majlis-majlis keraian.

Harira iaitu sejenis sup, akan dihidangkan semasa waktu berbuka puasa. Ia dianggap sebagai suatu hidangan kerana didalamnya terdapat pelbagai jenis bahan seperti kekacang sayuran dan daging. Bisanya ia akan dihidangkan bersama-sama kurma

No comments:

Post a Comment

AddThis

Share |